Ze kwam ter wereld in haar ouderlijk huis aan de Essenweg, niet ver van de ’s-Gravenweg. Daar groeide zij op in een naoorlogs gezin, met een vier jaar oudere zus. Haar vader kwam oorspronkelijk uit Amsterdam en was van Joodse afkomst. Hij heeft tijdens de oorlog het kamp overleefd. Haar moeder werkte als restaurateur van schilderijen, een vak dat zij van haar oudoom had geleerd. Annetje speelde vaak buiten of liep bij buren zo naar binnen om met vriendinnetjes te spelen. Of ze sliep wel eens in het atelier van haar moeder, waar een klein
slaapkamertje was. Toen ze achttien was, vloog ze uit. Niet lang daarna trouwde zij met haar vroegere overbuurman uit Kralingen. Met hem, een arts, zou ze aanvankelijk gaan wonen in haar ouderlijk huis aan de Essenweg. De vader van een studievriend, meneer Kronenberg, zette het huis aan de ’s-Gravenweg 154 te koop, een huis uit 1780 met de naam Buitenzorg. ,,Daar zat een dienstwoning los van het huis met een eigen ingang; een heel mooie praktijkruimte voor mijn man.’’ Zo verhuisden zij in 1973 naar het rijksmonument aan de ’s-Gravenweg, waar ze tot 2010 – in dat jaar overleed haar man – heel fijn hebben gewoond. ,,In die veertig jaar zijn we altijd bezig geweest met restaureren.’’ Dat hadden ze er met liefde voor over. ,,Zo’n huis heb je te
leen.’’ Ingrijpend was de aanleg van de metro. De eveneens achttiende-eeuwse ophaalbrug moest daarom worden afgebroken. De gemeente heeft die weer opgebouwd. Ook het weghalen van de oude beukenbomen, die heel prominent voor het huis stonden, was memorabel. ,,Dat vond de buurt vreselijk, maar die bomen waren ziek, het risico op omvallen was te groot.’’ Daarnaast hadden ze lang gespaard om het oude zadeldak te vernieuwen. Waar ze zelf op de Essenweg altijd buiten op straat speelde, speelden haar eigen kinderen op het erf. De ’s- Gravenweg was met al het verkeer en de trams te druk. Toen haar man met pensioen ging, verbouwden ze zijn praktijkruimte om tot haar atelier; net als haar moeder en oudoom werd ook Annetje restaurateur van schilderijen. Nu woont en werkt ze aan de Avenue Concordia, eveneens
in Kralingen. Ze is eigenaar van Atelier Boersma en restaureert schilderijen. Zo heeft ze voor de Museum Boijmans van Beuningen gewerkt aan de Heilige Hieronymus van Anthonie van Dijck, de Achilles-serie van Rubens, de drie Maria’s aan het graf, van Hubert en/of Jan Van Eyck en de Heilige Christoforus van Jheronimus Bosch.
"In die veertig jaar zijn we altijd bezig geweest met restaureren. Dat hadden we er met liefde voor over. Zo’n huis heb je te leen."
Annetje Roorda Boersma (Rotterdam, 1950)
Dit verhaal is onderdeel van luistervoorstelling: Verhalen van de ‘s-Gravenweg, deel 2.
En onderdeel van de collectie: Verhalen van de 's-Gravenweg.
En onderdeel van de collectie: Verhalen van de 's-Gravenweg.
Deel dit verhaal
Credits
Techniek/editing: Laura Schalkwijk
Interviewer: Linda Malherbe
Muziek: Marlies du Mosch
Ondersteund door: Joop Reijngoud
Techniek/editing: Laura Schalkwijk
Interviewer: Linda Malherbe
Muziek: Marlies du Mosch
Ondersteund door: Joop Reijngoud